cityguide lissabon

Vorige week ben ik er een paar dagen tussenuit geweest met mijn lieve mama en Lissabon heeft een speciaal plekje in mijn hart gekregen!

Ik was al groot fan van citytrips, in een paar dagen coole hoogtepunten beleven en weer lekker terug naar huis. Maar Lissabon heeft tot nu toe al mijn citytrips overtroffen.

Wat was er zo geweldig aan Lissabon?

Nou, wat bij mij op nummer 1 staat is dat echt alles op loopafstand is.

Kies je hotel in de juiste buurt en er is links, rechts, voor en achter van alles te beleven!

Wij kozen steeds een andere richting en waren telkens weer verbaasd over de juweeltjes van cafe’tjes, winkeltjes en straatjes die we ontdekten.

Toegegeven, wandelen in Lissabon is best pittig dankzij de stijle straatjes en ik weet niet of ik het aan zou raden aan iemand die wat slechter ter been is.

Wellicht is het dan een optie de stad rond te Uber’en wat wij ook een aantal keer gedaan hebben. Bestel een Uber en binnen 5 min staat hij voor je neus, een Uber kost ongeveer 8 euro voor 15 min rijden.

Sick right!?

cityguide lissabon

Dag 1

We vlogen met Ryanair (€60,- p.p. retourtje) en hadden geluk met de reistijden. We kwamen aan rond 11.00 in de ochtend.

Ik heb geprobeerd een Uber te bestellen maar er was er geen in de buurt te vinden, wellicht heeft dit te maken met de ruzie tussen Uber en lokale taxi’s. Later hoorde ik dat de politie van Lissabon een plekje voor Uber heeft gecreëerd bij een parkje in de buurt van het vliegveld.

Na een spannend avontuur in de bus vanaf het vliegveld naar het hotel (want: waar stap je uit?) zijn we na een kleine verdwaalsessie rond 12:00 aangekomen in het hotel om onze bagage af te droppen. Vervolgens zijn we gaan lunchen tot onze hotelkamer klaar was om in te checken.

We verbleven in de buurt Baxia-Chiado, wat echt een aanrader is, een andere leuke buurt om te verblijven is Bairro Alto. Beide een goede uitvalbasis voor een actieve stedentrip.

Voor de lunch zijn we naar het plein Rossio gelopen, we zijn in het zonnetje gaan zitten en hebben een lekkere omelet veroverd.

cityguide lissabon

Na de lunch, op naar het hotel.

We waren toch wel erg benieuwd geworden naar de hotelkamer. Hoewel ik normaal ga voor een comfortabel verblijf in een 3 sterrenhotel (want: betaalbaar) hebben we deze keer iets meer uitgegeven aan een grote deluxe suite omdat mijn mama een beetje luxe wel op prijs kan stellen. Toch mam? 😉 Het hotel heet Dear Lisbon Palace en we hebben geboekt via Booking.com.

Soooo pretty!

We hebben de koffers uitgepakt, ons opgefrist in de prachtige marmeren badkamer en zijn weer op pad gegaan om de buurt te verkennen. Deze keer niet in de warme kleding die we aanhadden bij aankomst want het was maar liefst 26 graden!

We kwamen er beide achter dat we wat dingen vergeten waren en zijn dus op een shopping spree gegaan.

Een straat naast het hotel zijn de winkels Zara, H&M, Mango etc. al te vinden samen met wat exclusievere boetiekjes.

cityguide lissabon

Al dat shoppen wekt natuurlijk de nodige honger op en om de hoek van het hotel was ons oog gevallen op een cocktail bar/pizzaria, pizza EN cocktails?

Yes, please!

Het restaurant heet Pizzeria Mezzogiorno en is een beetje verstopt op een binnenplaats, het adres is: Rua Garrett 19Lissabon.

Ik ben voor de droge witte huiswijn gegaan en die was heel goed, mama voor een Mai Tai en die smaakte ook niet verkeerd!

Daarnaast bruschetta’s met pesto en mozzarella en een gedeelde pizza met parmaham.

Hoewel het personeel een beetje chagrijnig was hebben we lekker gegeten en ons prima vermaakt.

citytrip lissabon

Vele Mai Tai’s en witte wijn later zijn we naar ons hotel gestrompeld en het gigantische bed in gedoken.

En toen kwamen we erachter dat ons centraal gelegen historische hotel pand nogal gehorig was!

Blijkbaar kan een historisch pand niet zomaar dubbel glas plaatsen, wat resulteert in het soort lawaai alsof de mensen in je hotelkamer staan.

Gelukkig waren we aangeschoten genoeg om toch in slaap te vallen, maar ik kom straks bij dag 3 en toen gebeurde er wel iets heel opmerkelijks ;-)!

Dag 2

Breakfast in bed! 1 van de redenen dat ik voor dit hotel ben gegaan, ze hebben maar 8 kamers en geen gezamenlijke ontbijt ruimte waardoor ze het ontbijt naar je kamer komen brengen. Heerlijk in je badjas wakker worden met een cappuccino en verse croissantjes!

citytrip lissabon

Bovendien komen ze het brengen op een barcart, hoe cool is dat!?

Ik heb een lichtelijke obsessie voor barcarts en ik heb er thuis dan ook 1 staan in het goud. Ik dien er alleen nooit het ontbijt mee op, het is meer een cocktail barcart!

Naast de verse broodjes/croissant, heerlijke cappuccino en verse fruitsap kon je ook kiezen uit verschillende yoghurts/kwark en cornflakes.

Na al dat lopen in Lissabon’s stijle straatjes is het verstandig voor de magere kwark te gaan en wat extra eiwitten binnen te krijgen zodat je sneller herstelt van spierpijntjes! Eieren zijn natuurlijk net zo verstandig, hoewel ze het hier nodig vinden om wel heel veel roomboter aan de scrambled eggs toe te voegen (blegh) ga maar voor een gekookt eitje 😉

Na het ontbijt hebben we een Uber besteld die er binnen 6 minuten stond, op naar het strand!

1 van de grote voordelen van Lissabon, naast shoppen, eten en culturele bezienswaardigheden is het strand te vinden op maar 20 minuten rijden.

We hebben een lekker lange strandwandeling gemaakt, gekeken naar de surfers die de woeste golven te lijf gingen, geknuffeld en gespeeld met een hond waarvan we dachten dat het een baasje had (want:halsband om) tot bleek dat het een grote luizenbal was die op straat leefde..

citytrip lissabon

Het was nog vrij lastig om een strandtentje te vinden waar je in de zon kan gaan zitten, de tafeltjes staan allemaal overdekt! Gelukkig hebben we na wat verder lopen een tentje gevonden die half gedraaid naar het strand stond waardoor de zon naar binnen scheen. Het was misschien niet een heel leuk tentje, maar we kwamen voor de zon (die te warm bleek na 15 min, toen hebben we gevraagd om de zonnescherm omlaag te doen. Nederlanders 🙂 )

In Portugal is het heel gewoonlijk dat er een mand brood en een schaal garnalen op tafel gegooid wordt. Als je besluit er van te eten dan betaal je het, laat je het staan gaat het terug de koelkast in. Wat ik vrij opmerkelijk vind want stel ik laat het 30 minuten staan in de zon lijkt het me niet erg hygiënisch die garnalen nog terug te zetten.. Ik heb dus aangegeven dat ik niet van plan was er van te eten en toen kwam er een soort van discussie met de serveerster. Whatever, zet die dingen nou maar terug want dit is gewoon zonde!

We hebben een portie calamares en een kaastosti besteld, de kaart was niet heel bijzonder en hier kan niet veel aan mis gaan! Daarnaast is Corona altijd een goed idee als het zonnetje schijnt 🙂

cityguide lissabon

Na de halve middag chillen op het strand zijn we terug ”ge-uberd’ om de straatjes van Lissabon verder te ontdekken.

We hebben de winkelstraten richting Praça do Comércio genomen en onderweg vind je vele grote commerciële winkels en leuke boetiekjes. Na de shopping spree zijn we terug naar de hotelkamer gegaan om ons op te frissen voor het avond eten.

Ik had hakken aan, en dat was geen goed idee 🙂 Houdt het maar gewoon bij sneakers in Lissabon, of je moet echt gevorderd zijn in hakken lopen. Misschien dat het dan lukt op de stijle straatjes.

Het populaire restaurant waar we graag heen wilden bleek gesloten en we zijn om die reden beland in een restaurant waar we niet noemenswaardig gegeten hebben helaas, ik had sashimi/sushi met zalm van zwarte rijst en ik heb mijn lesje geleerd. Bestel geen sushi waar ze ook hamburgers serveren 🙂

Op naar pizzeria/cocktail bar Mezzogiorno voor Mai Tai’s en witte wijn en dan naar bed!

Dag 3

Wederom goed geslapen dankzij de Mai Tai’s en witte wijn!

Breakfast in bed, I definitely can get used to this

Tram 28

Na het ontbijt wilden we graag de beroemde tram 28 nemen, die rijdt door alle mooie wijken van Lissabon en is een echte toeristen trekker.

Het opstappunt was voor ons op loopafstand (Praça Martim Moniz) maar toen we aankwamen bleek er een rij van zo’n 100 man te staan, gelijk aan minimaal 60 min wachten volgens een local. Er waren wat mensen die het nodig vonden voor te dringen en omdat ik daar HEEL slecht tegen kan maar ook niet van plan was ruzie te maken hebben we een Tuk-Tuk aangesproken en die heeft ons door de wijken gereden (15,- euro). We zijn uitgestapt in Bairro Alto en zijn daar door wat mooie straatjes gelopen om vervolgens bij een of ander cafe te belanden dat beroemd bleek te zijn. Er werden non-stop foto’s gemaakt van het cafe waardoor ik heb besloten er ook een foto van te maken, al weet ik nog steeds niet waarom het cafe beroemd is..

citytrip lissabon citytrip lissabon

Het cafe (Café A Brasileira) mag dan wel beroemd zijn, het had een shitty menukaart en we zijn na een cappuccino vertrokken en wederom gaan shoppen! Blijkbaar gebeurt er niet veel cultureels als shopverslaafde moeder en dochter samen op stedentrip gaan. We zijn een winkel genaamd Stradivarius binnengelopen en daar heb ik een onwijs schattig rokje gescoord voor maar €19,95- ! Ik was niet bekend met dit merk maar blijkbaar zit er een winkel van Stradivarius aan de kalverstraat in Amsterdam en kan je hier dus ook online shoppen –> www.stradivarius.com

citytrip lissabon

Voor we het wisten stonden we ineens in de straat van ons hotel wat echt verschrikkelijk verwarrend was, Bairro Alto lag blijkbaar nog dichterbij dan verwacht en we hadden er dus ook lopend heen kunnen gaan! #beideblond

Onderweg naar Praça do Comércio waar we wilden gaan lunchen kwamen we een piepklein tentje tegen die verse smoothies en fruit bowls verkocht, tijd voor wat vitamines.

citytrip Lissabon

We zijn verder gelopen naar Praça do Comércio en neergestreken bij een restaurant genaamd Nosolo Italia voor de lunch. Een heel goed Italiaans restaurant waar de tafeltjes continue bezet waren! We hebben samen een portie calamares en garnalen met knoflookbrood gedeeld en ik heb nog nooit zo’n verse calamares gehad! Na de lunch zijn we een wandeling gaan maken en opnieuw op een terras gaan zitten om de Sangria uit te proberen. Ja er wordt veel gegeten/gedronken en geshopt tijdens deze trip 🙂

citytrip lissabon

Na een halve liter sangria zijn wij even uit gaan rusten op de hotelkamer om vervolgens opgeladen en wel de volgende wandeling te gaan maken, richting Time-Out market Lisboa! Dit is een gigantische markthal met allemaal kleine kraampjes met eten. In het midden staan lange tafels met krukken en nadat je het eten gehaald heb neem je ergens plaats. Deze markt was voor ons ook op loopafstand en we zijn onderweg op goed geluk the pink street tegengekomen, die wilde ik nog graag zien 🙂

cityguide lissabon

Groentesoep, geen flauw idee waardoor de soep zo geel was maar het smaakte goed!

Wij waren niet erg hongerig helaas, maar er is hier echt voor iedereen wat te krijgen. Van kreeft tot broodje hamburger & prachtige desserts, zeker de moeite waard!

We zijn terug gewandeld, het bed in gedoken en rond 02:00 uur s’nachts werd ik wakker omdat mijn mama bij het raam stond te lachen.. Ik ben er bij gaan staan en er bleek een ontzettend dronken man op de deur te bonken van het pand tegenover ons. Hij schreeuwde: LET US IN, LET US IN, LET US IN! Maar het pand stond leeg, en deze meneer was alleen.. Na 5 minuten liep de meneer aan om vervolgens bij het leegstaande pand daarnaast op de deuren te bonken en een potje te schreeuwen. Dit was op een vrijdagavond en het is dus verstandig om bij dit hotel om een kamer te vragen die niet aan de straatkant gelegen is. Voornamelijk wanneer je hier in het weekend verblijft. Hoewel het erg grappig was, hebben we deze nacht niet goed geslapen.

Hopelijk heb je aan de hand van mijn ervaringen besloten dat jouw volgende citytrip een bezoekje aan Lissabon waard is. Gebruik de website www.skyscanner.com om de goedkoopste vliegtickets te zoeken! Tip: zoek op maand ipv vaste datum om de goedkoopste tickets te vinden.